Ile powinnaś przytyć w ciąży?

Zdjęcie główne: unsplash.com

Rozmawiając w poczekalni z nieznajomą, w kolejce w aptece, czy na spotkaniu z inną ciężarną przyjaciółką, z ust którejś z Was padnie w końcu to pytanie – ile już przytyłaś? I o ile gdyby to nasi faceci byli w ciąży, to kwestia wagi nie byłaby u nich nawet na drugim czy trzecim planie, o tyle u nas, kobiet, waga jest rzeczą jedną z ważniejszych. Każda z nas chce przytyć jak najmniej, bo czujemy się wtedy po prostu lepiej i zdecydowanie bardziej atrakcyjnie. Tylko jak to zrobić?

Pozwoliłam sobie napisać ten post, ponieważ mam za sobą zakończoną sukcesem walkę z nadprogramowym kilogramami i od około trzech lat jestem pod opieką lekarza – dietetyka. W tym czasie nie obyło się bez wzlotów i upadków, chwil zwątpienia, a nawet rezygnacji, ale zostały mi wpojone pewne zdrowe nawyki żywieniowe i zasady, których trzymam się po dziś dzień.

Kiedy po osiągnięciu celu, którym było -18kg poinformowałam lekarza, że zaraz po ślubie chcę zajść w ciążę i boję się, że teraz cała moja praca pójdzie na marne usłyszałam: „Pani Asiu, w Pani przypadku +12kg nie wyrządzi żadnej szkody, ale nie więcej. Trzymajmy się zasad i nie będzie problemu”. Jestem przyzwyczajona do ciągłego kontrolowania się w kwestii jedzenia, więc rzeczywiście, póki co tyję prawidłowo i zgodnie z harmonogramem, ale prawidłowo, czyli jak?

Oblicz swoje BMI. Masę ciała w kilogramach podziel przez wzrost podniesiony do kwadratu (wyrażony w metrach). Np. jeśli masz 1,65 m wzrostu i ważysz 65 kg, to swoje BMI obliczasz następująco:

1,65×1,65 = 2,72

65/2,72 = 23,9

 

23,9 to twoje BMI, czyli masz prawidłową masę ciała. Normy to:

BMI poniżej 20 – niedowaga

BMI 20-26 – prawidłowa masa ciała

BMI 26-29 – nadwaga

BMI powyżej 29 – otyłość

 

Zatem, jeśli Twoje BMI jest w normie, zalecany przyrost masy ciała to od  11- 16 kg.

Jeśli masz niedowagę, to aby wyrównać tkankę tłuszczową, lekarz może zalecić abyś przybrała trochę więcej, nawet 13 – 18 kg.

Jeśli masz nadwagę to powinnaś przytyć od 7- 11 kg.

Przy otyłości natomiast zalecony przyrost masy ciała to 5-9 kg.

 

Powyższe zalecenia to wartości dla kobiet w ciąży pojedynczej.

 

Spodobał Ci się ten wpis?

Zrób mi tę przyjemność i zaobserwuj mnie na Facebooku 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *